امنیت گستران عالم

مطابق معمول، مباحثه خودرو ملی و تکیه گاه بر توان تویی موضوع دلخواه غول های خودروسازی ایران است. سایپا سپس از چند سال از رونمایی رهام، نام این ثمر را به شاهینتغییر داد و ماه گذشته، پیش بیع کرد. حالا شانس ایران خودرو است تا ضمن رونمایی K132، حدود ۱۸ سال بعد از معرفی سمند، برای تولید خودروبا نقشه کشی و مهندسی ایرانی اعلامیه نرم.

برضد سایپا که برای عقاب (رهام) از پلتفرم ایرانی و رها استفاده کرده، K132 ساخت ایران خودرو با پلتفرم پژو 301 تولید شده است. این موضوع به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی منجر می شود و داستان خودرو ملی با پلتفرم داخلی را تداوم نمی دهد؛ اما ادعای مدیران ایران خودرو مبنی پهلو ساخت ۹۳ درصد قطعات K132 درون ایران، سؤالات بدیع ای در ذهن بوسیله بود می آورد. البته ایران خودرو برای تولید سمند غم از شاسی پژو 405 استفاده کرد و امیدواری بخاطر تولید خودرو ملی را به یأس تبدیل کرد.

تحریم های خارجی محصول ایران امکان مونتاژ و تولید پژو 301 را از ایران خودرو گرفت. اکنون طرف ایرانی جدیت می کند مشابه برنامه ای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ بوسیله مشتریان داخلی بسازد. این موضوع باتوجه بوسیله قرارداد بین ایران خودرو و گروه پژو سیتروئن منع قانونی ندارد؛ قراردادی که بعد از برجام منعقد شد.

گروه صنعتی ایران خودرو نامی پارسی را برای محصول متاخر خود منتخب است. درون کلمه پارسی، شهرت تارا به ذهنی بازیگر است. این واژه ذات ایرانی دارد و داخل برخی کلمه ها نیز به معنی مردمک چشم و ملکه است. در کشورهای پارسی زبان، تارا برای نام گذاری افراد نیز کاربرد می شود. دیگر نکته رادیکال درباره ی تارا، رونمایی نسخه های پیش تولید (پروتوتایپ) تا این لحظه است. در تیر ۱۳۹۹ و بهمن ۱۳۹۸، محصول جدید ایران خودرو برای خبرنگاران و تعدادی از مسئولان عالی رتبه قلمرو رونمایی شد؛ اما خودروهای به نمایش گذاشته شده، کاملا شبیه نبودند. این موضوع مدلل می کند هنوز طراحی نهایی تارا درون جزئیات نامشخص است.نقد طراحی

در مدل سازی نمای رو بوسیله رو، تارا ادامه دهنده ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا دنا، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالب زیرفون اینکه دنا درون قسمت جلوپنجره بوسیله طور نامحسوسی شبیه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما تارا در طراحی چراغ های اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی انکار ناپذیر بوسیله سلاله متاخر موستانگ دارد و آ نرا بوسیله کپی ناشیانه از محصولی آمریکایی تبدیل می درنگ.



درون نمای عقب نیز، حالت مستمر برای چراغ های ظهر بود دارد که درون عین زیبایی، بخشی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم حجم دهی بدنه، خصوصا بخاطر نمای تعاقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط ممتاز روی درها (از گِل گیر جلو تا لبه جعبه و پایین تو جلو تا سپر دنبال) فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند. درمجموع، می نبوغ به طراحی جسم ی تارا، بوسیله خاص به عنوان محصولی حاصل امر باهم اتحاد کردن داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن وجود که مشتری ایرانی را جذب می کند.

تصاویر موجود از نمای تویی تارا ناچیز تعداد و ناکافی هستند؛ اما به خوبی نشان می دهند که از این نظر، تفاوت خاصی بین محصول ایران خودرو و پژو 301 وجود ندارد. حتی غربیلک کار تیمار مثل خودرو فرانسوی است و حالت دوشاخه در پایین دارد. دیگر ابزار کنترلی، قرین کلیدهای مربوط بوسیله جهیز صوتی و تهویه ستوده نیز در هر دو خودرو تارا و پژو 301، به صورت دایره های سه گانه زیر نمایشگر لمسی هستند.

تصویری از کابین پژو 301 داخل نسخه ی دنده خودکار و مجهز بوسیله نمایشگر لمسی که تفاوت خاصی با میزان پیش تولید ایران خودرو K132 ندارد. پیشرانه

بخاطر تارا پیشرانه ی EC5 ایران خودرو انتخاب شده است که ۱/۶ لیتری و نفس کشیدن غریزی است. این اتومبیل دقیقا همان پیشرانه ای است که پژو فرانسه برای معیار ی مونتاژ ایران 301 برگزینی کرده بود تا ایران خودرو تولید کند. داخل راسته اروپا هم، موتور ۱/۶ لیتری از سری PureTech برای پژو 301 زیبنده موعظه است. با این اوصاف، تارا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.

پیش بینی میانگین استعمال سوخت علیه جدید ایران خودرو با بنزین تولید ایران مشکل است؛ اما پژو 301 ساخت فرانسه با موتور مثل ۶/۶ لیتر بنزین مدل اروپا داخل ۱۰۰ کیلومتر استفاده می کند. اولین سری تارا استاندارد آلایندگی یورو ۵، قوطی دنده دستی ۶ سرعته خواهد داشت که به لطافت ایران خودرو معرفی کردن کرده است. در آینده، این خودرو احتمالا با جعبه دنده خودکار و پیشرانه توربوشارژ ۱۶۵۰ سی سی موجود تو دناپلاس نیز عرضه خواهد شد که ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

امکانات رفاهی و حمایت

ایران خودرو تارا در نسخه استاندارد از فرمان برقی، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، تهویه دلپذیر دستی، تیغ ها و آینه های برقی، چراغ LED سو روز، کامپیوتر سفر، حسگر پارک و دوربین عقب، دو کیسه هوا بخاطر سرنشینان جلو، ترمز دیسکی جلو و عقب، و سیستم کنترل پایداری الکتریکی یکروز خواهد برد. در نسخه های اتیه K132، احتمالا پوشش چرم، سانروف، کیسه هوای جانبی، حسگر پرتو و باران، حالت رانندگی اسپرت و برفی نیز انتصاب خواهد شد.واج آخر

نقشه کشی خودرو به مشت مجموعه ای از مهندسان ایرانی مایه افتخار و مباهات است. خودرو تارا که حتما تو آینده با مشهور تجاری (اسم یک پرنده یا کوه) تولید خواهد شد، قشری جذاب و چشمگیر دارد. هرچند ازنظر طراحی هیکل با محصولات خارجی مثل مدل قدیمی پژو 301 و تا اینکه خودروهای درجه یک چینی نمی تواند هم چشمی کند، نشان می دهد که شرکت های بزرگ و صاحب سرمایه مثل ایران خودرو و سایپا اگر بخواهند، می توانند پیشرفت کنند و تولید محصول با سابقه ی ۲۰ ساله و ۳۰ ساله را کنار بگذارند.



دیگر نکته جالب اینکه مدیران ایران خودرو تقاضا می کنند بیش از ۹۰ درصد قطعات تارا درون درون قلمرو تولید خواهند شد. این تقاضا باتوجه به ضعف ایران داخل تاسیس برگ الکترونیک، مثل نمایشگر لمسی و دیگر ادوات الکترونیکی، شک برانگیز است. افزون براین، چنانچه توان صنعتی و مهندسی کشورمان تا این اندازه نمو کرده باشد، فقدان قطعات ایرانی بخاطر بسیاری از خودروهای پرفروش داخلی، مثل پژو ۲۰۶ و۲۰۷ و دنا، محل سؤال از مدیران ایران خودرو است.

موافق معمول باتوجه به شرایط اقتصادی و بازار انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی، نمی قابلیت مقدار دقیقی برای محصولات متاخر ایران خودرو یا سایپا پیش دماغ کرد. به اعتقاد نگارنده، شایعه تولید تارا کنگره دستی با قیمتی درحدود ۱۰۰ میلیون تومان، فراتر از تفکر بافی افراد ناآشنا به امور نیست. درحالی که سایپا شاهین به گمان فراوان با زیاده چرب یا شیرین در حدود ۱۸۰ میلیون تومان به دست کاربرد کننده می رسد، می قابلیت اطمینان داشت تارا دنده دستی ایران خودرو تیمار تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری شود.ارزش احتمالی در سال ۱۴۰۰ 

قسمت قسمت کردن صنعتی ایران خودرو در تابستان ۱۳۹۹ شرایط سودا انبازی تو تولید تارا و سایر محصولات خود را اخبار کرد. بنابر اطلاع دادن رسمی ایران خودرو، پیش صیقل تارا ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای مدل کنگره دستی و ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزاره تومان بخاطر نسخه خودکار است. موعد تحویل هم در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ماه بعد از ثبت نام خواهد بود؛ درحالی که قیمت نهایی خودرو، طی اتمام اسکناس در سال آینده اخبار خواهد شد.

به احتمال وافر خودروسازها بوسیله برهان افزایش بها ارز و هزینه های تولید و مشکلات پیش رو، اوایل سال ۱۴۰۰ هم درخواست اضافه قیمت می دهند که درنتیجه ی آن، قیمت نهایی تارا همچنین بوسیله ۲۵۰ میلیون تومان می تواند برسد.پرسش های متداولقیمت محصول جدید ایران خودرو تارا چقدر است؟قیمت تارا احتمالا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود. این دشت با پیش صیقل ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای تحویل در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ثبت نام می شود.اتومبیل خودرو جدید ایران خودرو K132 چیست و چه مشخصاتی دارد؟ایران خودرو تارا راحتی است با پیشرانه ۱/۵ لیتری ۱۱۵ اسب بخار، مانند پژو 301 تولید شود و درون دو مدل با جعبه دنده دستی یا خودکار دردسترس خریداران است.فرق ماشین جدید ایران خودرو K132 با دنا و دنا پلاس چیست؟خودرو جدید تارا از پلتفرم و شاسی و پیشرانه پژو 301 استعمال می کند؛ درحالی که دنا و دنا پلاس ازنظر فنی قرین سمند هستند.بیشتر بخوانید:وضعیت خرید خودرو در بورس اعلام شدخودروهای مفهومی پورشه که نمایش داده نشدندقیمت و وضعیت فروش محصولات ایران خودروافزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری در میدان جهانیکاهش قیمت داخل میدان و چهارمیلیون طالب تو قرعه کشی ایران خودرو
  • ۹۹/۰۹/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی