امنیت گستران عالم

مثلا ساعتی بعد از عادات دفن میترا استاد شایعه شد که چرا پیکر وی بوسیله این زودی از سویپزشکی قانونی در اصالت خانواده اش قرار گرفته است یا اینکه چرا نجفی با گذشت ۳روز بعد از جنایت برای بازسازی عریضی به محل وقوع جرم منتقل شده و ...

پرونده های قتل روندی روشن و تخصصی را هنگام می کنند که این روند با وقوع ترور آغاز می شود. معمولا شهروندان پس ازآن از مواجهه با کشتار آن را به نماینده گزارش می دهند و پلیس همزمان با حضور در محل حادثه ماجرا را بوسیله بازپرس کشیک ترور معارفه می دهد. اگر احتیاج به مطالعه چیز پهن جنایت باشد، بازپرس همراه تیمی از افسران اداره آگاهی و تشخیص هویت و درصورت ضرورت یک پاسبان از پزشکی عرفی داخل نگرش جنایت مجهز می شود.

در مواردی که کشتار با سلاح گرم اتفاق افتاده باشد از کارشناس زنجیر همچنین برای بررسی صحنه قتل کمک محزون می شود. پلیس پزشکی قانونی برای از بین نرفتن آثار تو صحنه حضور پیدا می کند؛ چراکه ممکن است با بخشیدن زمان برخی از این آثار داخل لاشه از بین برود. در نهایت اگر در همان جنین مقدماتی بازپرس به فردی درخصوص عمل کشتار مظنون شود، دستور بازداشت وی و در امتداد رخصت احاله لاشه به پزشکی قانونی صادر می شود.

این روانی ثابت و مشخصی است که درخصوص همگی پرونده های جنایت انجام می شود. اما درخصوص پرونده آقای نجفی این سؤال مطرح شده که چرا جسد بوسیله این زودی به قوم مقتول تحویل داده شده است؟ باید توجه داشت که پس از ارجاع لاشه به پزشکی قانونی درصورت نیاز کالبدشکافی و معیار برداری بخاطر سم شناسی عمل می شود؛ هرچند همگی این اقدامات به سنخ قتل و شرایط لاشه رابطه دارد اما نمونه هایی که برای ایفا تحقیقات حاجت باشد، برداشته می شود؛ مثلا درصورتی که جنایت با زنجیر گرم اتفاق محذوف باشد، کالبدشکافی باید  در حضرت کارشناس غل عمل شود. همچنین در پزشکی عرفی از جسد رادیوگرافی انجام می شود تا با تهیه عکس های تخصصی مسیر ورود و خروج گلوله بی پرده شود.

پس از پایان کار پزشکی قانونی و نمونه برداری و انجام آزمایش های اولیه درحالی که مقدور است هنوز نتایج آزمایش ها ظاهر نشده باشد (چراکه فداکار از این آزمایش ها زمانبر است و می شود با استفاده از مدل هایی که محزون شده آن را ارتکاب رحم) جواز دفن صادر و جسد بوسیله خاک ودیعه می شود. در نهایت با معین شدن جهت فوت که گاه ممکن است تا اینکه تا ۲ ماه طول بکشد، پزشکی قانونی گزارش خود را ارائه می بطی ء.

با اینکه معاینه جسد تو پزشکی عرفی یکی از رادیکال ترین بخش ها در تحقیقات جنایی است، ولی شاید تحقیقات از بازپرس عمده ترین حصه باشد. تحقیقات داخل این جرایم منحصرا درون صلاحیت مستنطق است که ذیل نظارت دادستان ادا می شود. در روند تحقیقات چنانچه متهم شناسایی شده باشد، توسط قاضی پایین تر بازجویی صبر می گیرد. در این موارد به دلیل درک موضوع و اینکه جان یک نفر اندوهناک شده و استراحت است فرد دیگری (متهم) داخل معرض قصاص استراحت گیرد، بازجویی ها بوسیله دفعات اعاده می شود و معمولا بازپرسان بارها سؤالات اولیه را از متهم می پرسند تا با جواب وی، برای بازپرس محرز شود که قتل توسط وی رخ داده است.

وقتی تحقیقات بدوی بازپرس کامل شود با مستندات ازجمله نظریه پزشکی قانونی و آثار و شواهدی که جمع شده برای اینکه مشخص شود آیا بیان مستنطق منطبق با واقعیت است خواه خیر صحنه جنایت بازسازی می شود.

تو جنین بازسازی صحنه، متهم براساس اعترافاتی که انجام داده تو پیشگاه قاضی و عوامل نمره هویت نحوه ارتکاب قتل را علامت می دهد. بازسازی عریضی ترور از ۲حیث حائز اهمیت است؛ اول اینکه بازپرس که قرار است تصمیم نهایی در مورد مجرمیت متهم را بگیرد باید بوسیله نوعی اقناع وجدانی برسد که ادعای متهم درباره نحوه قتل مطابق با همانی باشد که داخل تحقیقات علمی به مشت آمده و دوم اینکه بعضی از متهمان سپس از تحقیقات مقدماتی در دادسرا، طی محاکمه در دادگاه کیفری یک، معصیت ارتکاب جرم می شوند و دعوی می کنند که تحقیقاتی که داخل دادسرا ارتکاب شده زیر تأثیر فشار یا اذیت بوده اما بازسازی عریضی قتل می تواند قضیه فرار از مجازات را خنثی کند؛

چون نحوه کشتار توسط شخص بازپرس علامت داده می شود و با تمهید عکس و فیلم مستند می شود و وقتی مطابق با همانی باشد که درون بررسی علمی عریضی جرم و نتیجه پزشکی قانونی(درخصوص نحوه ورود گلوله به بدن مقتول خواه وارد آمدن ضربه چاقو و...) بوسیله مشت آمده است، جایی برای حاشا درون دادگاه نمی ماند.

وعده پایانی تحقیقات از متهم در دادسرا صدور قرار نهایی و کیفرخواست است. به این شکل که سپس از آنکه برای قاضی مسجل شد که بی نظیر مرتکب ترور شده دیدن خود را در قالب قرار نهایی صادر می کند و دادستان یا پلیس او پس از وارسی قرار درصورت ائتلاف با آن با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه کیفری می فرستد تا داخل آنجا متهم محاکمه شود. یکی از پرسش هایی که داخل ضبط آقای نجفی مطرح شده این است که چرا فردی که سرشناس است یا خودش با پای خودش به نماینده آگاهی رفته تا پیش از سیاست باید گرفتار شود که پاسخ روشنی دارد. صبر متناسب برای افراد بازپرس به قتل، قرار بازداشت فوری است.

چه بی نظیر دستگیر شود یا تسلیم یا گمنام باشد و نامی. باید توجه داشت که گاهی مقدور است همگی این تحقیقات زمانبر باشد و عدم آشنایی با این مسئله ممکن است باعث اظهارنظرهایی شود که تنها خراج آن زیان اور کردن افکار عمومی است. در این طور پرونده هایی افکار عمومی باید منتظر بماند تا نتیجه تحقیقات فاحش و اخبار شود و افراد و رسانه ها نیز نباید شتاب زده درباره سیلان تحقیقات قضاوت کنند که نتیجه این اقدام چیزی سوا پیچیده کردن ماجرا و خمیدگی افکار عمومی محو.
  • ۹۸/۰۳/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی