امنیت گستران عالم

یکی از رادیکال ترین مهارت های برقراری ارتباط مفید، کاری و مثبت با دیگران، این است که شنونده مرحمت باشیم. شاید این مقوله به دید آسان و بدیهی بیاید! اما در اصل شنونده بودن کار آسانی نیست. منظور از شنونده وجود داشتن این نیست که فقط گوش مان صدای دست افزار زدن سایرین را بشنود. بجهت درون این صورت اکثر افراد به صورت ذاتی از ابتدا توانایی شنیدن دارند. درحالیکه شنونده وجود داشتن چیزی فراتر از قدرت شنوایی است. شنونده وجود داشتن نوعی توجه و احترام بوسیله گوینده را همراه دارد. از این رو افرادی که شنونده احسان هستند بین دیگران از محبوبیت برخوردارند و داخل جمع دوستان و آشنایان در هر فضایی که باشند، گرامی هستند. درون این مقاله سعی داریم با نمایش ۵ راهکار ساده و کاربردی نشان دهیم که چگونه می توانیم شنونده خوبی باشیم. حتما بخوانید:تقویت مهارت گوش دادن؛ ۱۰ اصلی که شما را تغییر به شنونده سراپا گوش می کندچطور از مهارت داستان گویی برای متقاعد کردن دیگران استعمال کنیمچطور مهارت گوش اعطا کردن حاد را در خودمان استواری کنیم؟ راهکار مطلع: درایت و حواس تان همینجا باشد

وقتی مخاطب انفراد هستید و طرف گفت و گو صبر می گیرید، بوسیله ذهن تان اجازه چرخیدن در فضایی جاهل از موقعیت کنونی تان را ندهید. حکایت این بیت مشهور از سعدی که می گوید: «هرگز بود فراهم غایب شنیده ای، من درون میان جمع و دلم جای دیگر است» نباشید که بخاطر سایرین اصلا خوشایند نیست. برای این حکم لازم است همه مشکلات انحصاری تان را داخل مدت زمان مکالمه فراموش کنید. پیام های تلفن همراه تان را ضربت نکنید. به شبکه های مجازی سرک نکشید. به کارهای ناتمامی که دارید اندیشه نکنید. به فیلمی که شب گذشته تماشا کرده اید یا محتوای آخرین کتابی که خوانده اید غم فکر کردن نکنید. از پرداختن بوسیله مواردی از این قبیل که منجر بوسیله خمیدگی ذهن و غفلت از مصاحبت های گوینده می شود، جدا کف نفس کنید. راهکار دوم: پیشاپیش بوسیله جوابی که باید به گوینده بدهید، خاطر نکنید.

یکی از بدیهی ترین فایده های ما وقتی که مورد صحبت با کسی قرار می گیریم، این است که به جای استماع حرف های او و بوسیله جای درک جملاتی که استفاده می کند، به این فکر می کنیم که وقتی حرف اش را زد، چه جوابی بدهیم. در این صورت بخش زیادی از مصاحبت های گوینده را از دست می دهیم. بهتر است قبل از انجام هرکاری و قبل از آماده کردن جواب دندان شکن، حواس مان را به افکار و عقاید گوینده بدهیم. از آهنگ صدا و تکه کلام هایی که استعمال می کند کیف ببریم. حتی اگر با موضوعی که درباره آن گپ می نرم ضد هستیم، جایز نیست که پیش از پایان حرف هایش به فکر حاضر جوابی باشیم. راهکار سوم: مثل مجسمه بی حرکت نمانیم

منیع است که می گوییم شنونده باید ریه دانگ حواسش را به گوینده بدهد؛ اما این هرگز به معنای خنثی و بی حرکت ماندن نیست. شنونده خوب باید با استفاده از رمز های جاهل کلامی مثل تحرک دادن سر به آماج ثبوت یا رد گفتار گوینده، لبخند کوفتن خواه بالا انداختن ابروها و تحول حالت چشم ها، به گوینده نشان دهد که حرف هایش را می شنود. رمز های غیرکلامی تو واقع توجه و هوشیاری شنونده را صریح می کنند. راهکار چهارم: تا صحبت های گوینده تمام نشده، حرف نزنیم

هیچگاه گوینده ای از اینکه به تعبیر کسی وسط دست افزار هایش بپرد، خوشش نمی آید. از اتیکت تیمار بوسیله دور است که وقتی کسی صحبت می کند، گفته هایش را ناتمام بگذاریم و حرف خودمان را بزنیم. بنابراین بهتر آن است که وقتی عاطفه کردید حرف های گوینده فعلا طولانی شده و مکث تمام کرده است، بعد از چند ثانیه سرتان را تکان بدهید که یعنی حرف های گوینده را شنیده اید و بعد گفتگو کنید. این طور مکالمه ای تا اینکه اگر گوینده و شنونده درباره موضوع مورد نظر اتفاق نظر نداشته باشند بی آرامی کیف پاره و مثبت خواهد بود. راهکار پنجم: اگر بخشی از حرف های گوینده را متوجه نشدید، برداشت شخصی نکنید!

وقتی گوینده درباره موضوعی مبهم و داخل پس پرده صحبت می کند، آنچه به ذهن تان می رسد را حجت نگمارد. بهتر است از او سوال بپرسید یا بخواهید بیشتر تشریح بدهد. صراحتا بگویید که متوجه نشدید. در این صورت بی قراری از ظن برداشت نادرست و پیامدهای سپس از آن در ایمنی خواهید وجود و اندوه اینکه به گوینده نشان می دهید همه ادراک و حواس تان جمع صحبت های او ست.
البته دقت داشته باشید که سوال سوال تان جنبه سرزنش کردن و یا تکذیب کلام گوینده را نداشته باشد. متجاوز نرم و با استفاده از قاموس منعطف و به دور از انعکاس برداشت انحصاری خودتان سوال بپرسید. جمع بندی

این ۵ راهکار بوسیله شما کمک می کند که شنونده خوب و محبوبی باشید. البته گاهی در گفتگو های دوستانه، وقتی چند نفر بعد از مدت ها همدیگر را می بینند، مقدور است چند مورد از این راهکارها مورد توجه واقع نشود و پیامد منفی حزن در پیش نداشته باشد. ولی پاسداری این راهکارها داخل مکالمات دو نفره و زمانی که بین گوینده و شنونده صمیمیت زیادی بود ندارد به شدت وصیت می شود. «اپیکتتوس» فیلسوف یونانی تو باب عظمت شنونده وجود داشتن می گوید: «ما ۲ شنوایی داریم و یک دهان؛ بنابراین باید یکی بگوییم و ۲ تا بشنویم.» راهکارهای فوق بوسیله نیکی تو این تئوری نهفته است. کافی است اندکی روی ضابطه های خود فرمان کنیم تا دست از گوش دادن صدای دیگران و پرحرفی برداریم و شنونده خوبی باشیم. بخاطر برقراری بستگی طرز کار و کارگر با سایرین باید این تئوری را آویزه گوش مان کنیم. در ادامه بخوانید: ۱۵ عبارتی که باعث می شود سایرین به شما اعتماد نکنند

مقالات صوتی مجموعه صوتی مهارت های برقراری مناسبت با هرکسی که بخواهید می توانید ارتباطی موثر برقرار کنید

مشاهده علیه
  • ۹۸/۰۳/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی