امنیت گستران عالم

بازیگر شناسان به تازگی انفجار فضایی غول آسایی را گروه بندی کرده اند که ابتدایی کود تو سال ۲۰۱۸ رصد شده بود. در ابتدا، تصور می شد سرچشمه ی اینانفجاربه زمین نزدیک تیز باشد. به لطف دو کشف بعدی، انفجار یاد شده حالا بوسیله دسته ای کاملا جدید از انفجارهای غول آسای کیهانی دلبستگی دارد. انفجارهای انرژی بیش سریع العمل و قدرتمند هستند و با سرعت چشمگیری ماده را داخل بکلی فضا پخش می کنند. هنرپیشه شناسان قسمت قسمت کردن ی جدید انفجارها را گذارهای نوری کندرو آبی یا FBOT نامیده اند.

انفجاری به نام «گاو» (AT2018cow) که در سال ۲۰۱۸ کشف شد، در کهکشانی به فاصله ی ۲۰۰ میلیون سال نوری قرار دارد. این انفجار به برهان درخشندگی فوق العاده نوظهور بود. از آن زمان، دو انفجار بزرگ تر از همان سنخ کشف شدند و تعداد کل FBOTهای شناخته شده به مغز سه رسید.

دو FBOT متاخر در داده های آرشیوی پژوهش های آسمان شب کشف و سپس با رصدهای نکته سنج تازگی همراه شدند. یکی از این انفجارها، ZTF18abvkwla یا کوآلا است که از داده های سال  ۲۰۱۸ مربوط بوسیله رصد کهکشانی تو بور ی ۳/۴ میلیارد سال نوری معارفه شد و دیگری CSS161010 است که در داده های سال ۲۰۱۶ و از کهکشانی در فاصله ی ۵۰۰ میلیون سال نوری به دست آمد. دو مقاله ی جدید کوالا و CSS161010 را توصیف کرده اند.



برای پی بردن به شدت غلظت انفجارهای فوق، این داده ها را درنظر بگیرید: غلیان گاو حداقل دهکده طبق قدرتمندتر از ابرنواخترمعمولی بود و انفجارهای کوالا و CSS161010 به مراتب از ترکیدن گاو هم قدرتمند خیس بودند؛ اما هر سه غلیان شباهت های اضافی با یکدیگر دارند. آنا هو، ستاره شناس کلتک و پژوهشگر این مطالعه می گوید:پس از تلخیص سازی داده ها احساس کردم خطایی مرتکب شدم. انفجار کوالا مشابه ترکیدن گاو بود؛ اما نشر رادیویی آن روستا برابر درخشان تر وجود و بوسیله انفجار اشعه ی گاما شباهت داشت.

انفجار CSS161010 حتی قوی تیز از دو انفجار دیگر وجود. با رصدهای کنجکاو نم در کشش موج های اشعه ی ایکس، مشخص شد این فوران مقادیر اضافی ماده ی ستاره ای را با ۵۵ درصد سرعت نور در فضا منتشر کرده است. دیآن کوپجانز، ستاره شناس دانشگاه شمال غربی و سرپرست استیناف CSS161010، اظهار می درنگ:این یافته غیرمنتظره حیات. می دانیم انفجارهای پرانرژی هنرمند ای بوسیله ویژه انفجارهای اشعه ی گاما می توانند مواد را با سرعتی تقریبا برابر با سرعت پرتو منتشر کنند؛ اما این انفجار ها بزه بیش کمی حد یک میلیونیوم جرم خورشید را منتشر می کنند. این درون حالی است که جرم منتشرشده تو ترکیدن CSS161010 تقریبا ۱۰ درصد معصیت خورشید بود که با سرعت نسبیتی منتشر شد. درنتیجه طبق شواهد، این انفجار در گروه ی جدیدی جای می گیرد.

هر سه گانه انفجار شباهت هایی به یکدیگر دارند. علنی هر سه مانند انفجارهای ابرنواختر (سوپرنوا) است؛ اما به سرعت می درخشند و دوباره ناپدید می شوند (سریع مرطوب از سوپرنوای عادی). هر سه گانه در مقایسه با سوپرنواهای دیگر به شدت مشتعل هستند و دلیل رنگ آبی آن ها بی قراری همین است.

ازآنجاکه سه گانه ترکیدن بسیار کندرو ائتلاف می افتند، به محنت می توان عامل آن ها را شناسایی کرد. در ژانویه ی ۲۰۱۹، ستاره شناسان ترکیدن گاو را با سناریوهای مشابه مقایسه کردند: سیاه چاله ای درون حال بلعیدن کوتوله ای سفید یا نوع عجیبی از سوپرنوای هسته ای که به شکل گیری بازیگر ی نوترونی یا سیاه چاله منجر می شود. هیچ کدام از دو سناریو یادشده به انفجارهای FBOT تعمیم دادنی نبودند؛ اما هنرمند شناسان معتقدند کمال مطلوب اصلی نوع بسیار خاصی از سوپرنوا است.

درون سوپرنوا از سنخ فروپاشی هسته غلیان به اتساع لایه ای از مواد بازیگر ای و گاهی به ایجاد قرص برافزایشی چرخانی از مواد حول هسته ی فروپاشی شده منجر می شود که جت های نسبیتی شدیدی را از قطب ها منتشر می کند. این جت ها اشعه ی گاما منتشر می کنند و بدین ترتیب، غلیان اشعه ی گاما رخساره می دهد.مقاله های مرتبط:شناسایی بزرگ ترین ترکیدن دیده شده در دنیا پس از بیگ بنگکشف سیگنال هایی تکرارشونده از اعماق فضا؛ فرازمینی ها به ما پیام می دهند؟

انفجارهای FBOT براساس نمونه هنرپیشه شناسان امین ها و جت هایی دارند؛ ولی با ابری متراکم از مواد تسلط شده اند که درون ابرنواخترهای معمولی بود ندارند. این طور ابری را امکان پذیر است همراهی دودویی خلق کردن کرده باشد که ماده ی ستاره ی اصلی را از بین دربند است. بااین حال، تولید سحاب می تواند دلیل درخشش بیش بسیار انفجار باشد. وقتی موج ضربه ای شاگرد از ابرنواختر با سحاب اصابت کند، جرقه ی سریع و افتابی و داغی را در طول موج های متعدد به وجود می آورد.

دامنه بعدی داخل استیناف بررسی داده های بیشتر برای شناسایی تعداد بیشتری از انفجارهای با هوش خواهد بود که در گذشته نادیده پژمرده شدند. بازیگر شناسان با شناسایی این انفجارها می توانند به سناریو متعاقب پرده ی آن ها جای پا ببرند؛ ولی نکته ی بسیار واضح این است: عامل انفجارها هرچه باشد زیاد شدید است. رافائلا مارگوت، ستاره شناس دانشگاه شمال غربی می گوید:فرض می کردیم عامل سریع ترین انفجارهای طبیعت را می دانیم و فکر می کردیم تنها دو روش برای تولید آن ها بود دارد: فروپاشی ستاره ای غول آسا ازطریق انفجار اشعه ی گاما خواه ادغام دو ستاره ی نوترونی؛ اما داخل این پژوهش، به روش سومی برای این انفجارها مشت یافتیم. اکنون نیرویی شدید حیات دارد که می تواند این پدیده ی پرانرژی را تولید درنگ.بیشتر بخوانید:اخترشناسان نزدیک ترین سیاه چاله به زمین را معارفه کردندموتور هنرپیشه ای، ابرسازه ای فضایی برای جابه جایی بی مو منظومه شمسیآیا ممکن است سن بازیگر ای بیشتر از سن جهان باشد؟محدوده سکونت پذیر، تنها معیار کافی برای ضربان وجوی حیات فرازمینی نیستسرانجام راز شکل گیری عناصر سنگین جهان آشکار شد
  • ۹۹/۰۳/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی