امنیت گستران عالم

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سرور نادر صادقی راد در خصوص خانواده کلاغ ها و افزایش حساب کلاغ ها در برخی از نقاط بیان کرد: داخل ایران ۱۰ گونه کلاغ وجود دارد که شامل دو گونه می شود. غراب، کلاغ ابلق، کلاغ سیاه که تقریبا مهاجر است و در اراضی کشت از موهبت و حشرات و دانه ها تغذیه می کند، کلاغ نوک قزل و نوک زرد که بیشتر تو کوه ها دیده می شوند، کلاغ گردن بور که زیاد کمیاب است، غراب فاصله که آندمیک ایران است و در مناطق کویری به خصوص داخل کویر یزد دیده می شود، جیجاق و کلاغ زاغ که سفید و سیاه و با دم اهتزاز است،

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی کلاغ گفت: کلاغ ها بیش کنجکاو، باهوش و دقیق هستند، مرتب چشمانشان درون حرکت است و دوره خویشتن را بررسی می کنند، این گونه از پرندگان خاصه کلاغ زاغی اگر روی درخت خواه سطح زمین باشد هوشیار است و متوجه هر حرکتی می شود.

این رفتارشناس حیوانات افزود: همگی چیزخواری یکی دیگر از خصوصیات این پرندگان است و در واقع تغذیه آنها راز بقای آنهاست مثلا کلاغ زاعی موش، نان، جوجه پرنده، برنج، گوشت، دانه و ... را می خورد، همچنین کلاغ ها به مشابه یک شکارگر طعمه را تعقیب می کنند و به عنوان شهید یک پرنده را ظهر می کنند تا زیستگاه و حتی تخم پرندگان را فاحش کنند.

وی احساساتی بودن به اشیاء براق، دلاور و نترس بودن، پایداری در برابر بیماری، نداشتن دشمن طبیعی، پنهان کردن اشیا و داشتن نوک زورمند که به هر جنبده ای می تواند آسیب بزند را از دیگر ویژگی های کلاغ ها تقریر کرد و افزود: کلاغ نوک قزل از جمله نحو هایی است که همزیستی جالب با بره و میش وحشی، کل و بز و حتی آهو دارد بوسیله طوری که روی کمر آنها می نشیند و حشرات و کنه ها را می گیرد و گاها سبع را از خطرهای پرگیر متوجه می کند.

صادقی جوانمرد با مداومت به خشکی امدن اینکه عامل ازدیاد یک اسلوب در یک منطقه مساعد بودن وضعیت زیستگاه و غذاست، تصریح کرد: در بسیاری از برنامه ها رابطه با حیات وحش و فضا زیست از دست رفته و از هر نقطه ای ساز ناکوک اهتزاز است و این سازهای ناکوک ممکن است تو برخی از نقاط آسیب هایی به دنبال داشته باشد.

وی با رمز به تابو گوشت وجود داشتن کلاغ گفت: خلقت هیچ موجودی بی دلیل و بی منفعت نیست، اما ازدیاد آنها می تواند آسیب و آلودگی به شهرها و مناطق را رقم بزند. در استان مرکزی و قصبه اراک شاید بیش از ۷۰ گونه پرنده شهری وجود داشته باشد که تا اینکه می توان بخشی از آنها را ثبت کرد، حتی داخل مواردی شاهد پرندگانی برای اینکه پری شاهرخ، بلبل هزاردستان، کوکو، دارکوب، فاخته و گوناگون کلاغ هستیم که نشان از امان محیط و منطقه دارد، ولی باید مراقب ازدیاد پرندگانی در مقابل کلاغ درون یک منطقه بود.

این رفتارشناس حیوانات با اقرار اینکه این روزها تماشاچی ازدیاد کلاغ ها بویژه در سطح شهرها هستیم، افزود: برخی افراد اقدام به غذادهی با چربی و زباله گوشت و ... به کلاغ ها می کنند. این رفتار باعث می شود که هوا برای این گونه پرنده مساعد شود و بوسیله تبع آن شمار آنها افزودن یابد، حتی درون برخی از پارک ها فقط صدای کلاغ به گوش می رسد که می تواند امنیت سایر پرندگان و جوجه ها و تخم های پرندگان را برهم بزند و داخل واقع این رفتارهای شهروندان که از دید آنها مثبت و مفید است می تواند به فضا زیست آسیب بزند و مصداقی از سازهای ناکوک است.

وی با تاکید کنار اینکه نهاد باید درک و حفظ شود، اما چون زوایای آن را نمی شناسیم، رفتارهایمان تو قبال آن آسیب زاست، افزود: امروز درون همه جا می توان صدای کلاغ را شنید که نشان از افزایش انباشتگی این رویه دارد، از طرفی برخی افراد بخاطر مقابله با این پرندگان ابزارهایی مانند تسلیحات بادی که روزی یک مایه ابزار بازی بود اما امروز به ابزاری مهلک دگرگونی شده است را پیشنهاد می کنند که رسما اعلام می کنم این رفتار بوسیله هیچگاه عنوان درست و اثرگذار نیست.

صادقی راد یکی از راهکارهای اثرگذار برای کنترل پری کلاغ ها را فرهنگ سازی علت جلوگیری از ریختن غذاها در پارک ها و فضاهای شهری انگیزه تغذیه این گونه برشمرد، گفت: هر سال جمعیت کلاغ ها بوسیله رخ صعودی بالا می رود و سن آنها حداقل ۴۰ سال است، کارشناسان محیط زیست باید این وضعیت را بررسی و پری را کنترل کنند، مربوط به بشر فطرت را دستکاری کرده و تعداد گونه ها پشته رفته پس بشر باید کنترل هدفمند را دنبال کند و با برنامه ریزی درست جلوی افزودن بیش از حد انباشتگی کلاغ ها را بگیرد چرا که با ادامه روند متعارف زیست پایا پرندگان مقدور است تو خطر بیفتد.

وی با اعتراف اینکه باید با دید بازتری به موضوع نگاه کرد، افزود: کنترل باید به شکل کارشناسی انجام شود برای مثال یک کشاورز که بوسیله دفع آفات آشنا نباشد، سم یدکی مصرف می کند، این کار علاوه بر اینکه کل حشرات را از بین می برد، پرندگان حشره خوار را همچنین در معرض ریسک گرسنگی قرار می دهد.

این رفتارشناس حیوانات با اشاره به اینکه اخیرا اهالی شهر کارچان اراک نیز از اضافه کلاغ ها تو این منطقه خبر داده اند، پیش روی کرد: تو همگی کشور افزودن تعداد کلاغ ها مشاهده شده است که این کار به برهان تغذیه فراهم برای آنهاست و اینکه این راه متخاصم طبیعی ندارد و در آینده اضافه احصائیه آنها امکان پذیر است موجب بروز چالش اکید شود.

صادقی راد با تاکید بر اینکه باید آمارگیری درستی از تعداد این راه در سطح کشور صورت گیرد، افزود: باید روند کنترل جمعیت کلاغ ها با برنامه مدون و بلندمدت در پیش پژمان شود چرا که افزودن حساب کلاغ باعث می شود که این گونه به سرعت به دنبال برز پرندگان حتی در پارک های وحش برود و داخل مواردی همچنین دیده می شود که قوچ های خسته که تو کوه ها زاده می شوند را همچنین شکار می کند، همچنین کنجکاوی آنها چنانچه به سمت اطراف فرودگاه بروند می تواند خطرآفرین باشد. مجله جانوران
  • ۹۹/۰۳/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی