امنیت گستران عالم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بیژن بیژنی، هنرمند کشورمان که هم در زمینه خوانندگی و هم درون حوزه خوشنویسی فعالیت دارد، به بهانه مطرح شدن پیشنهاد ثبت هنر خوشنویسی بوسیله شهرت سرزمین ترکیه، داخل گفت وگویی با موضوع خوشنویسی با ایسنا شرکت و سخنانش را در این زمینه چنین آغاز کرد: اگر ما در حوزه خوشنویسی درنگ کنیم همین ائتلاف می افتد و این تو حالی است که هنر خوشنویسی ایران از جایگاهی استثنایی برخوردار است.   آشنایی با تاریخچه خوشنویسی درون ایران

این هنرمند درباره جایگاه هنر خوشنویسی در دنیای امروز هنرهای تجسمی کشور، با ابرام بر اینکه «خوشنویسی یکی از اصیل ترین هنرهای ایران است»، گفت: بوسیله هر موزه ای که در دنیا بروید و نقشی از ایران را در آنجا ببینید، حتما یکی از هنرهای درخشان خوشنویسی که از گذشته به جای مانده اند را می بینید.  

او ادامه داد: آثار خوشنویسی عتیق و تاریخ هایی که خوشنویسان کتابت کردند و نمایش آنها در کفش های داخلی و خارجی مدال می دهد که خوشنویسی تو گذشته زیاد مورد احترام بوده است. البته هنوز بی قراری خط خوش در میان انسان با اقبال مواجه می شود و می تواند زیاد تاثیرگذار باشد، ولی متاسفانه دیگر این هنر همچون گذشته رونق ندارد.  

بیژنی که از خوشنویسان ممتاز انجمن خوشنویسان ایران است، در ادامه سخنان خود یادآور شد: در واقع می توان گفت تا زمانی که هنوز هنر خوشنویسی دیجیتال نشده بود، وضعیت این هنر و هنرمندان آن بسیار بهتر وجود. طبیعتا از زمانی که خوشنویسی دیجیتال شد، نصیحت خوشنویسان بسیار کاهش پیدا کرد. پیش از این عبارتی را که می خواستند خوشنویسی کنند بوسیله خوشنویسان و خطاط ها سفارش می دادند، اما الان دیگر این پند ها وجود ندارد و به صورت دیجیتالی ایفا می شود. عاطفه می کنم که معقول آرام به این سمت پیش می رویم که درحالی که خوشنویسان در خلوتشان کار می کنند، کتاب های تقریر حافظ، شاهنامه، خیام و ... به قانون دیجیتالی خوشنویسی می شود.

این ستاره خوشنویس نیز با اشاره بوسیله انتقادهایی که مبنی بر به روز نشدن هنر خوشنویسی مطرح می شود، اظهار کرد: بوسیله طور طاسی نمی قابلیت اصالت هنرهای کهن را تبدیل دارد، بلکه باید برای حفظ کردن و صعود آنها تلاش کرد؛ به نشانی مثال موسیقی اصیل ایرانی که جان مایه کشور و هویت ملی ما است، از قیمت بسیار فوقانی برخوردار است، اما امروز نسل جوان بیشتر به سمت موسیقی های مصرفی می رود.

او دنباله عدالت: یا اینکه نباید با آمدن فرش های ماشینی، اختیار و زیبایی فرش های دستباف را ذیل سوال برد. پاکت دستبافت صمیمی داخل نقوش خود دارد و مات و پودهایی که توسط شیوه انگشتان هنرمندان گره خورده است، حس نوع دوستی را بوسیله انسان نقل مکان می کند. به خشکی امدن همین بن نیز خوشنویسی اصیل با خوشنویسی دیجیتال بسیار متفاوت است. به هر حال باید این نکته را بی قراری در دیدن داشت که خوشنویسی دیجیتالی از خلاقیت چندانی برخوردار ازاله. به عنوان مثال «ن» در خوشنویسی دیجیتال در همگی جا شکل یکسان دارد و ساختار آن مشخص است؛ ولی خوشنویسی که با خامه می نویسد در هر جایی تمهیداتی برای اختلاط بندی ها و زیبایی اثر استفاده می یواش که در همان لحظه ائتلاف می افتد.  

این هنرمند خوشنویس با اشعار اینکه «تحصیل هنرهای اصیل زیاد مملو شکنجه و فرود امدن به کمال آن زیاد دشوار است»، خاطرنشان کرد: خوشنویسی نیز از جمله هنرهایی است که یادگیری آن فرآیند زمان بر و البته اشکال است. بوسیله عنوان مثال یادگیری خط نستعلیق و الحاق به کمال این هنر، فرمان ۵ خواه حتی ۱۰ سال زدودن و باید سال های بیشماری را کار کنید تا در بتوانید داخل این هنر بوسیله کمال برسید. ولی متاسفانه در دنیای امروز شیرین کاری که سال ها تلاش کرده تا هنرش را به کمال برساند، هیچ وصیت و پیشنهاد مفید ندارد. درون حال حاضر تقاضا از هنرمندان خوشنویس کم اتفاق می افتد و پرسیدن این است که تا زمانی که سفارشی نباشد خوشنویسان چه باید بکنند؟  

بیژنی پس از طرح این پرسش، یادآور شد: متولیان فرهنگ و به اختصاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی هنرهای تجسمی در کشور است، باید بخاطر رونق هر چه بیشتر این حوزه راهکاری علنی و برنامه ریزی کنند. اگر درون حوزه موسیقی درنگ می کردیم و چندی از سازها را به ثبت ملی نمی رساندیم یا داخل یونسکو به ثبت نمی کردیم، این سازها که درون ایران تولد شده اند به نام کشورهای دیگر ثبت می شد.  

به گزارش ایسنا، مشهورترین اثر بیژن بیژنی در مرزوبوم موسیقی آهنگ «نهانخانهٔ دل» است که بازخوانی عزم خراسانی نوایی نوایی غلامعلی پورعطایی است.

افسانه سرزمین پدری ام با آهنگسازی ارسلان کامکار (۱۳۶۷) و آینه در آینه با آهنگسازی کامبیز معین رسیده (۱۳۷۰) از دیگر کارهای این هنرمند در مقام خواننده است.
  • ۹۹/۰۵/۰۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی