امنیت گستران عالم

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از ایسنا، «محمدجواد ظریف» دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، پنج سخنرانی تخصصی و مجازی را با سخنرانی محمدجواد ظریف، دانشیار دسته مطالعات آمریکای شمالی کالج مطالعات جهان، با نشانی «جهان در حال گذار» بوسیله نعوظ پخش زنده داخل اینستاگرام به آدرس iranian_studies_ut@ برگزار می نرم.

وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز دومین مجمع سخنرانی خود گفت: بزرگ ترین مسئله ای که قدرت های بزرگ، میانه و حتی منطقه ای را بوسیله عمل اشتباهات بزرگ واداشته، اشتباهات محاسباتی و سوء زبان است. کسانی که می خواستند تند به تزیین جهانی متاخر برسند، مرتکب اشتباهات فاجعه باری شدند. احتمالا در آینده ای نزدیک تزیین جهانی جدید با قوانین تازه بوجود نیاید. اشتباهات محاسباتی که غلبه های بزرگ یا بوسیله عبارتی ابرقدرت ها تو روند نظام نوین جهانی مرتکب شده اند، تبعاتی به مراتب فاجعه بار تر از اشتباهاتی که کشورهای دیگر مرتکب شده اند، به متعاقب داشته است.

باریکه ادامه داد: ابتدایی ویژگی دوران گذار "مدت زمانی" است که این دوران کشش می کشد و دومین انفراد درواقع آشفتگی و شورش این دوران است.

رئیس وسیله دیپلماسی کشورمان گفت: برخی چالش ها را یک قلمرو به تنهایی و خواه حتی فدایی کشورها به همراه یکدیگر نیز نمی توانند حل کنند. باید پاسخی جهانی برای چنین مشکلاتی یافت شود؛ بوسیله طور شهید فقر یک مشکل جهانی است و عواقب آن نیز جهانی می باشد. هیچ کشوری نمی تواند بوسیله تنهایی آن را پیاده شدن طرف کند. بیماری ها نیز یک چالش جهانی دیگر هستند. سعدی گفته است "چو عضوی بوسیله درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار". اگر یک شخص درون دنیا دچار بیماری شود، همگی انسان ها دچار دشوار می شوند.

ظریف اضافه کرد: کنف نیز اکنون جهانی شده است. پناه یک نفر به زنهار دیگران وابسته است. ناامنی یک نفر می تواند بوسیله ناامنی همه منجر شود. اجابت همین قضیه برای بسیاری از دولت ها بغرنج است.
وی گفت: در گیتی حال حاضر، ما بوسیله اختتام ورزش مجموع صفر رسیده ایم. ورزش مجموع صفر بدین معناست که یکی می تواند داخل ازای زیان دیگری منفعت ببرد. بازرتزین نوع بازی مجموع صفر، جنگ است. انتزاعی پیروزی در هیاهو این است که یک طرف کم از طرف دیگر خسران داده است وگرنه کسی از جنگ سود نمی برد.

باریکه افزود: در دنیای امروزی کسی برنده بازی جنگ می شود؟ معنای پیروزی در جنگ چیست؟ در جنگ یک طرف کمتر از طرف دیگر زیان می دهد. غلام نمی دانم که آیا معیاری برای سنجش آنکه چه کسی اندک دچار زیان شده بود دارد خواه نه. ایالات متحده تریلیون ها دلار به اغتشاش در خاورمیانه تنقیه کرده است. آیا پیروز شده است؟

این مقام بزرگ وزارت خارجه کشورمان دنباله داد: آمریکا چه چیزی بوسیله مشت آورده است؟ امنیت؟ آمریکا حال فراهم بیشتر از زمانی که برای ایجاد نظم متاخر جهانی خواسته هایش را به دیگر کشورها تحمیل کرد، امنیت دارد؟ آمریکا پس از صرف ۷ تریلیون دلار از آمریکای سال ۱۹۹۰ امن مرطوب گشته است؟ آمریکا هر کار کننده که از سال ۱۹۹۰ ایفا داده، برای متداول کردن حاکمیت جهانی این سرزمین بوده است. اولین ضابطه تسلط جهانی همانی است که یک کشور اولین همچنین برای شهروندانش انجام می دهد. این کار چیزی جز برقراری امن ازاله. آیا حال ایالات متحده از پیش زنهار نم است؟صدام حسین باخته است. محمد قذافی باخته است اما آیا ایالات متحده قهرمان شده است؟

ظریف تصریح کرد: ما باید گزینش کنیم. ما نمی توانیم بازی مجموع صفر داشته باشیم. شرایط برد و باختن پیش روی ما زدودن. ذهنیت جنگ سرد این است که یکی می بازد و یکی زیرفون می شود. طولانی این ها از این اشتباه باختر و آمریکا نشات می گیرد که حدس می کنند شورش سرد را برده اند. اتفاقی که در اغتشاش سرد افتاد سقوط شوروی بلوک شرق بود. آن ها باختند؛ کسی پیروز نشد. زیبایی بین الملل ساقط شد که ائتلاف بدی نبود. نظام بین الملل پیشین، نظام جهانی عادلانه ای نبود. ما نمی دانیم که نظام بعدی همچنین عادلانه تر از نظام پیشینش خواهد بود خواه خیر. ما عزب می دادیم از زمان سقوط زیبایی جهانی قبلی، عجله و تلاش برای ساختن دنیا جدید باعث خسارت همگی شده است چراکه ذهنیت بازی مجموع صفر ذهنیت فرمانده بوده است. 

وزیر امور خارجه کشورمان تو انتها گفت: ما باید از بازی مجموع صفر به بازی مجموع مثبت برسیم. مجموع مثبت امکان پذیر است. اگر ما بخواهیم به ازای زیان دیگری، به چیزی دست یابیم، هیچگاه کس به هیچگاه چیزی نخواهد رسید.
  • ۹۹/۰۵/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی