امنیت گستران عالم

اینتل روز گذشته مراسمی مهم با محوریت پردازند ه های گرافیکی خویشتن برگزار کرد و درون جریان برگزاری آن شاهد اطلاع دادن اخبار بیش متنوعی بودیم. اینتل در بخشی از مراسم، اطلس ی راه پردازنده های گرافیکی خود را برای دو سال آینده به روزرسانی کرد تا از پروگرام های تیم آبی، بهتر مخبر باشیم.

پردازنده ی گرافیکی خانواده ی Xe (ایکس ای) تا پیش از عادات روز گذشته ی اینتل شامل معیار های Xe-LP و Xe-HP و Xe-HPC بود، بااین حال اینتل روز گذشته اطلاع دادن کرد کاربران باید انتظار ارائه ی چهارمین مدل از این خانواده را هم داشته باشند که با نام Intel Xe-HPG شناخته می شود. پردازنده ی گرافیکی Xe-HPG که به طور مستقیم میدان گیمرهای حرفه ای را هدف قرار داده، قرار است ورزش پایه ترین پردازنده ی باریک شده تو تاریخ اینتل باشد. اینتل طی سال های گذشته تلاش کرده تنوع پردازنده هایی را که می سازد افزایش دهد؛ پردازنده ی گرافیکی Xe-HPG قدم روبه جلوی مهمی بخاطر اینتل تو این مسیر بوسیله شمار می آید. کارت گرافیک اینتل Xe-HPG بازار گیمرهای صنف ای را شعار قرار داده است

Xe-HPG چه مشخصات و ویژ گی هایی دارد که باعث شده چنین عظمت اضافی پیدا کند؟ Xe-HPG قطعه ی گم شده ی پازل اینتل تو بازار پردازنده های گرافیکی به حساب می آید و بسیاری از ویژگی هایی را که برای مدل های پیشین قوم ی Xe متصور شده بودیم، در خویشتن دارد. 

Xe-HPG تراش ای بیش قدرتمند است که عملکردی ممتاز در حوزه ی گیمینگ از خود نشان خواهد عدل تا بتواند در برابر رقبای قدرتمندی که امروزه در بازار هستند، دولت رقابت داشته باشد. Xe-HPG ازلحاظ نحوه ی کاربری درمقابل Xe-HP جای می گیرد؛ Xe-HP استعداد هایی ویژه نظیر FP64 و «مقیاس پذیری Multi-Tile» برای مصارف دیتاسنتر دارد. از طرفی تضاد های بین Xe-HPC و Xe-HPG حتی بیشتر از این است. بوسیله پردازنده ی Xe-HPG به عنوان چکیده ای از تمامی نبوغ ها انفراد های خانواده ی Xe نگاه کنید. نحوه ی ساخت پردازنده ی متاخر اینتل بوسیله گونه ای است که تمامی انتظارات را از یک کارت گرافیک گیمینگ قدرتمند برآورده می نرم.



اینتل برای معرفی پردازنده ی گرافیکی جدید خویشتن همچنین به سنت هایش پای بند مانده. پردازنده های خانواده ی Xe اینتل عموما بخاطر ارائه در آینده ای نه چندان نزدیک معرفی کردن شدند و به همین دلیل اینتل غرض گرفت حرفی از قدرت پردازشی، قابلیت های نهایی و موارد مثل آن ها نزند. این ائتلاف برای پردازنده ی گرافیکی Xe-HPG هم رخ داده است. بااین حال جزئیات اندکی درباره ی Xe-HPG می دانیم تا بفهمیم که باید چه انتظاراتی از این پردازنده ی گرافیکی داشته باشیم. نخستین و مهم ترین خبری که اینتل اطلاع دادن کرده این است که پردازنده ی گرافیکی Xe-HPG درکنار داشتن سخت اسباب قدرتمند، از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) هم پشتیبانی می نرم.

رهگیری پرتو امروزه به قابلیتی مهم تو کارت های گرافیک رده بلندی تبدیل شده و درگاه در آن علیه جدید اینتل خبر بسیار نواخت است. طی ماه های آینده کنسول های ورزش دوده نهمی سونی و مایکروسافت قرار است با همین قابلیت دردسترس قرار گیرند و این موضوع باعث می شود حضور رهگیری تلالو درون کارت های گرافیک رایانه های شخصی، اهمیتی دوچندان پیدا کند. این یعنی طی سال های پیش رو، نبوغ رهگیری پرتو قرار است به استعداد عمده تمامی پلتفرم های گیمینگ تحول شود، بنابراین نبود آن درون پردازنده ی گرافیکی اینتل بوسیله شدت حساسیت می شد. Intel Xe-HPG بازی محورترین کارت گرافیک باریک شده در تاریخ اینتل است

در رویت داشته باشید که رهگیری تلالو یکی از نبوغ های بسیار مهم استاندارد دایرکت ایکس ۱۲ آلتیمیت (Microsoft DirectX 12 Ultimate) به حساب می آید. با درنظرگرفتن زمان معرفی پردازنده ی گرافیکی جدید اینتل و همچنین اهدافی که تیم آبی در سر می پروراند، حاضر بودن پشتیبانی از رهگیری نور به شدت ما را متعجب می کرد. 

پردازنده ی گرافیکی جدید اینتل قرار است پهلو محور ی Xe-LP مصنوع شود، بااین حال برخی از فناوری های خاصی را که صرفا تو Xe-HP و Xe-HPC پیدا می شود داخل خود دارد تا کلکسیون ای قابلیت های متنوع را نمایش دهد. یکی از این قابلیت ها، مقایس پذیری خام است؛ بدین معنی که پردازنده ی گرافیکی متاخر اینتل می تواند از Xe-LP به عنوان پایه و مبنا خویشتن مصرف و آن را به صدها واحد اجرایی GPU تبدیل بطی ء.

اینتل قابلیتی را که از آن با نام «بهبودهای فرکانس های محاسباتی» یاد می کند از پردازنده ی گرافیکی Xe-HPC به Xe-HPG آورده است. این قابلیت درنهایت باعث می شود اینتل بتواند حداکثر سرعت کلاک پردازنده ی گرافیکی خود را بوسیله بالاترین حد مقدور برساند. با همه ی این ها اگر پردازنده ی جدید اینتل ازلحاظ عملکرد طاسی به Xe-HP شباهت های یدکی داشته باشد تعجب نخواهیم کرد. البته Xe-HPG برخی نبوغ های حوزه ی سرور نظیر FP64 و مقیاس پذیری Multi-Tile را نخواهد داشت. 



Xe-HPG صبر است مشخصه ای کاملا جدید را به پردازنده های خانواده ی Xe تکثیر کند که پیش تر مدل ی آن را در استاندارد های دیگر ندیده بودیم؛ این مشخصه ی جدید چیزی نیست مگر پشتیبانی از GDDR6. اینتل به رخساره رسمی تأیید کرده است تراشه ی جدیدش (یا به بیانی بهتر، ریزمعماری ای که تراشه ی جدید برپایه ی آن توسعه داده شده) به نحو ای طراحی شده که از GDRR6 پشتیبانی می کند؛ این استعداد را پیش تر در پردازنده های گرافیکی Xe-HP و Xe-HPC ندیده بودیم (این دو، پردازنده های رده بالای سرور به شمار می آیند و از HBM استفاده می کنند). پردازنده ی گرافیکی Xe-LP نیز از GDDR6 پشتیبانی نمی کند و بوسیله گونه ای طراحی شده تا سنخ های معمولی مرطوب حافظه را پشتیبانی بطی ء. پشتیبانی پردازنده ی Xe-HPG از GDDR6 اتفاقی پراهمیت است و به وضوح نشان می دهد با پردازنده ای گیمینگ طرف هستیم.  Xe-HPG نخستین کارت گرافیک قوم ی Xe است که از حافظه ی GDDR6 پشتیبانی می یواش

GDDR6 پهنای باند موردنیاز بخاطر انجام وظایف گرافیکی سنگین را ارائه می دهد و برخی هزینه های جانبی حافظه های HBM را ندارد. طی چند سال اخیر پردازنده های گرافیکی رده فوقانی که از HBM پشتیبانی کرده اند با برخی مشکلات مواجه شده اند که روی تجربه ی کاربری ارائه شده توسط آن ها تأثیر منفی گذاشته است. نکته ی جالب این است که طبق شنیده ها، اینتل مجوز IP کنترلر GDDR را داخل خارج از خویشتن شریک شدن محزون که اتفاقی دور از شوق بود و شوق داشتیم آن را خودش ترقی دهد. این موضوع نشان می دهد Xe-HPG استراحت است IP خارجی بسیار مهمی را درون خویشتن داشته باشد.

درکنار این ها شاید جالب توجه ترین نکته درباره ی پردازنده ی گرافیکی Xe-HPG برای طرفداران پروپا قائم اینتل و البته سرمایه گذاران شرکت، محل پیدایش دشت جدید باشد؛ این پردازنده در اینتل ساخته نمی شود. اینتل در تشریفات روز گذشته بوسیله عارض رسمی تأیید کرد که پردازنده ی گرافیکی جدیدش در کارخانه ای خارجی ساخته می شود. Xe-HPG درحال مهیا تنها عضو قوم ی Xe به شمار می آید که پردازنده ی گرافیکی اش (یا حداقل المانِ پردازشی آن) بوسیله نعوظ طولانی در کارخانه ای متفرقه ساخته می شود.

اینتل قطعا محل تولید پردازنده ی گرافیکی متاخر خویشتن را رسانه ای نخواهد کرد و نخواهیم فهمید که TSMC مستمری ی تاسیس را برعهده اندوهناک یا سامسونگ؛ بااین حال ندانستن کارخانه ی محل تولید، چیزی از اهمیت این وقوف نمی کاهد. این اتفاق می تواند آثار متعددی تو پی داشته باشد. حداقلش این است که می توان Xe-HPG را ساده مرطوب از قبل با رقبای هم رده اش که متعلق به انویدیا و AMD هستند مقایسه کرد؛ زیرا اینتل می خواهد از همان منابع استفاده شده برای ساخت پردازنده های گرافیکی انویدیا و AMD داخل ثمر خودش یکروز بگیرد.



با نگاهی کلی به نقشه ی گونه اینتل بااطلاع می شویم که این همکاری عزیمت ندارد هیچ یک از فناوری های پکیجینگ پیشرفته ی خود را در پردازنده ی Xe-HPG استفاده کند. با درنظرگرفتن این حقیقت که پردازنده ی جدید از حافظه ی HBM و مقیاس پذیری Multi-Tile پشتیبانی نمی کند، قطعا هیچگاه نیازی به فناوری پکیجینگ EMIB وجود ندارد، این منبع برای فناوری Foveros تیمار خلوص می کند. هنوز هم نقاط تیرگی زیادی درباره ی آثار جانبی فناوری های پکیجینگ اینتل بود دارد، بنابراین عدم کاربرد از آن ها در Xe-HPG ممکن است نهایتا هزینه ی بازپسین تولید را پایین بیاورد و اینتل بتواند بهتر در بازارِ پرتلاطم پردازنده های گرافیکی با رقبا هم چشمی کند. 

اینتل در رسم روز گذشته اطلاع دادن کرد جدیدترین و ورزش محور ترین پردازنده ی گرافیکی خانواده ی Xe برای عرضه در سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است. با درنظرگرفتن این منبع که اینتل می خواهد به شکلی موکد برنده در راسته پردازنده های گرافیکی حضور پیدا کند، قطعا درون فاصله ی جاویدان باقی مانده تا عرضه ی Xe-HPG اخبار بیشتری درباره ی محصولات دیگر اینتل خواهیم شنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره ی پردازنده ی گرافیکی جدید اینتل چیست؟

تمثال حقیقی مقاله، مدل مفهومی کارت های گرافیک سری Xe اینتل است، توسط نقشه کشی متفرقه مخلوق شده و ظاهر بازپسین محصول را مدال نمی دهد .بیشتر بخوانید:اینتل جزئیات نخستین پردازنده های تایگر لیک و پردازنده گرافیکی Xe LP را اخبار کردحافظه ی کش L1, L2 و L3 چیست و چه تاثیری درون عملکرد پردازنده دارد؟انویدیا تاریخ معرفی کارت های گرافیک سری RTX 3000 را اخبار کردمجموعه عظیم ۲۰ گیگابایتی از اطلاعات محرمانه اینتل در اینترنت منتشر شدمدیاتک از اولین مودم 5G خویشتن برای کاربرد درون لپ تاپ ها رونمایی کرد
  • ۹۹/۰۵/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی